Futura-artikkelit eBarometrissa

Oppimisen tulevaisuus 2030-barometrin viisivuotistuloksia raportoidaan Tulevaisuuden tutkimuksen seuran tiedejulkaisussa Futurassa kahdessa teemanumerossa 3/2014 (Oppimisen tulevaisuus) ja 2/2015 (Koulun tulevaisuus). eBarometrin sivustolla julkaistaan Futura-artikkeleista laajat ja dynaamiset versiot, joita päivitetään analyysien kehittymisen myötä. Lisäksi sivuilla julkaistaan kaikkien barometrin 48 tulevaisuusteesin analyysitekstit sekä niistä laaditut grafiikat kalvosarjoina.

FUTURA 3/2014: Oppimisen tulevaisuus 2030

Futura_3_14 kansi241019

JOHDATTELU: TEEMAT JA METODIT

Uusintavasta uudistavaan oppimiseen (Hannu Linturi)

Metodi, metafora ja kartta (Hannu Linturi & Anita Rubin)

OPPIMINEN POLUTTUU JA PERSONOITUU

1.1. Oppiminen poluttuu ja personoituu (Aki Luostarinen, Tiina Airaksinen & Hannu Linturi)

1.2. Tekemällä oppiminen – tuumasta toimeen yhteisöllisin työkaluin (Kristiina Soini-Salomaa)

OPETUSPROFESSION METAMORFOOSI

2.1. Opetuksen metamorfoosi (Iida-Maria Peltomaa & Hannu Linturi)

2.2. Ammatillisen opettajan osaamisen ennakoinnin tulevaisuus (Aila Paaso)

EKSOSYSTEEMIN RESURSSIKAIVOS

3.1. Miten rakentuu polku egosysteemistä ekosysteemiin? (Anita Rubin, Hannu Linturi, Tiina Airaksinen, Aki Luostarinen & Iida-Maria Peltomaa)

3.2. Oppimisen uudet teknologiset mahdollisuudet vuoteen 2030 (Osmo Kuusi & Risto Linturi)

OSAAMISTEN YLEISSIVISTYS

4.1. Osaamisten yleissivistys (Hannu Linturi, Tiina Airaksinen, Iida-Maria Peltomaa & Anita Rubin)

4.1a. Uusvanha sivistys (Hannu Linturi)

4.1b. Kompetenssitulevaisuus (Hannu Linturi)

4.2. Bändilinja kehittää kompetenssejaan (Jukka Tikkanen)

MONIKKO-OPPIMINEN

5.1. Monikko-oppiminen (Hannu Linturi & Tiina Airaksinen)

5.2. Yhteisöllinen oppiminen: miksi, mitä ja miten? (Kati Korhonen-Yrjänheikki)

 

FUTURA 2/2015: Koulun tulevaisuus 2030

JOHDATTELU: TEEMAT JA METODIT

Pääkirjoitus (Hannu Linturi, Anita Rubin)

KOULUN TULEVAISUUS

Peruskoulun tulevaisuus (Iida-Maria Peltomaa et al.)

Lukion tulevaisuus (Tiina Airaksinen et al.)

Opetussuunnitelman tulevaisuus (Irmeli Halinen)

Kehittyvän kouluyhteisön oppimisen neljä E:tä (Vesa Raasumaa)

METAFORAVUORILLA TAPAHTUU

1.3. Pelipedagogiikalla tutkivaan oppimiseen (Heikki Koponen, Mikko Tarmia & Samuli Turunen)

1.4. Tulevaisuusoppiminen kansalaistaitona (Marko Ahvenainen, Leena Jokinen, Kati Korento & Johanna Ollila)

2.3. Internet, sosiaalinen media ja yleissivistävä opetus Suomessa (Kari A. Hintikka)

2.4. Kehittyvän kouluyhteisön oppimisen neljä E:tä (Vesa Raasumaa)

3.3. Learning in the open (Michael Gallagher, Pekka Ihanainen)

3.4. Koulu kylässä, kylä koulussa (Jaana Strandman)

3.5. Ilmiöpohjainen oppiminen (Pasi Silander & Hannu Linturi)

3.6. Työelämässä oppiminen (Jenni/Hannu Linturi)

3.7. Oppimisen kansanperinteen keruuta 2030, Anne Rongas, Kari A. Hintikka

4.3. Sivistys ja ajan henki (Eero Ojanen)

5.3. Scrum, skaalautuvaa prosessioppimista (Tommi Issakainen)

5.4. Oppivat koulut (Tiina Airaksinen, Iida-Maria Peltomaa)

SKENAARIOT

“Skenaario 1”, Kriittisen korkeakoulun kirjailija 1

“Skenaario 2”, Kriittisen korkeakoulun kirjailija 2

“Skenaario 3”, Kriittisen korkeakoulun kirjailija 3

“Skenaario 4”, Kriittisen korkeakoulun kirjailija 4

Oppimisen kaukotulevaisuus (Hannu Linturi)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>