Nyky-yhteiskunnan ja tätä myötä myös koulujen on mukauduttava yhä paremmin digitalisoitumisen muovaamaan muottiin. Ei siis ole ollenkaan rohkeaa väittää, että tieto- ja viestintäteknologian ymmärtäminen ja osaaminen on tänä päivänä merkittävä kansalaistaito, jota tullaan opettamaan yhä enemmän myös kouluissa.
Oppimisen, koulujen ja opetuksen
tulevaisuus
Ajatus blogistamme on lähtenyt pitkälti siitä, että suomalainen opetus on viime aikoina joutunut todellisen pyörremyrsky silmään – eikä itse asiassa vain suomalainen, vaan eurooppalainen ja tätä myötä koko maailmanlaajuinen opetus. Tästä ”syyttäminen” on tietysti kovaa vauhtia maailmaa muuttava digitalisaatio, joka on ohjannut juurensa lähes kaikkeen tekemiseemme. Ja kyllä, nopeaa vauhtia kasvavalla digitalisaatiolla on huonotkin puolensa, mutta opetuksen tehtävänä olisi oppia hyödyntämään sen hyviä puolia ja tukea oppilaan yksilöllisiä tapoja oppia.
Oppimisen, koulujen ja opetuksen tulevaisuus on sekä opettajien, opetushallituksen että oppilaiden käsissä. Vaikka Suomi on aina pärjännyt loistavasti tutkimuksissa, haluamme tuoda esille blogissamme myös sellaisia näkökohtia, jotka tuovat uusia haasteita opetukseen ja oppimiseen. Kuten aina, jokainen oppilas oppii omalla tavalla ja jokaisella opettajalla on omat keinonsa opettaa. Tässä mielessä sana ”innovatiivisuus” nousee arvoon mittaamattomaan.
Haluamme korostaa opetuksen tulevaisuudessa erityisesti opettajien roolia, eli toisin sanoen teknologiset laitteet, alustat ja ohjelmistot eivät yllättäen olekaan avainasemassa silloin, kun puhumme oppimisen, koulujen ja opetuksen tulevaisuudesta.
Opettajien innovaatiolla ja kyvyllä saada oppilaat innostumaan opiskelusta on painoarvo, jota emme saa jättää omaan onnensa nojaan. Tästä syystä emme saisi myöskään sysätä opetuksen painoarvoa pelkän teknologian harteille, sillä se on vain osa tulevaisuuden oppimista, yhdessä kaikkien niiden perinteisten metodien kanssa, joita olemme käyneet kouluissamme läpi vuosikausien – eihän se ole pelkkää tuuria, että suomalainen opetusjärjestelmä on menestynyt kansainvälisissä tutkimuksissa vuodesta toiseen!