OPS-polulla pohdintaa Mikael-koulun väen kanssa 7.5.2014

Katso videoterveiset OPS-polulta (6min):
https://www.youtube.com/watch?v=GTUsr-gfs1s


Keskiviikkona 7.5.2014 ops-haudottiin Mikkelissä yhdessä
oppimis- ja ohjauskeskus Mikaelin väen kanssa. Hautomoon osallistuivat sekä koulun oppilaat että opettajat. 6-18 –vuotiaita oppilaita oli mukana 55, henkilökunnan edustajia kolmisenkymmentä.

Ops-hautomo järjestettiin tällä kertaa poikkeuksellisesti ulkona. Koulun takaa lähtevä, lammen ympäri kiertävä Urpolan luontopolku tarjosi otolliset maisemat pistetyöskentelyn järjestämiselle. Pituutta ops-polulle kertyi reilut 2 kilometriä, pisteitä oli kymmenkunta ja aikaa käytettävissä kolme tuntia.

 

Kuvankaappaus 2014-5-2 kello 13.04.54

Oppilaat olivat taiteilleet luontopolusta kartan, johon voi tutustua koululla jo ennen varsinaista OPS-hautomopäivää. 


Toiminnallinen pistetyöskentely järjestettiin pienryhmittäin. Kunkin ryhmän mukana kiersivät pienryhmän opettaja ja avustajat. Päivä alkoi yhteisellä aloituksella koulun pihalla, jonka jälkeen ryhmät etenivät oman karttansa mukaisessa järjestyksessä. Aikaa yhdellä pisteellä oli noin 10-15 minuuttia. Pisteiden vetäjinä toimivat mm. koulun erityisopettaja, fysioterapeutti, ohjaava opettaja sekä Otavan Opiston ja OPS-hautomoiden väkeä.

OPS-hautomopäivää valmisteltiin tiiviissä yhteistyössä koulun yhteyshenkilö Jaana Strandmanin kanssa. Tavoitteena oli rakentaa sekä lapsia, nuoria että aikuisia aktivoiva, moniaistillinen kokonaisuus. Pisteiden työskentelyt rakentuivat seuraavien kysymysten ympärille:

 

  • Missä olet hyvä? Mitä voisit itse opettaa muille?
  • Minkä itsellesi tärkeän asian olet oppinut (merkittävä oppimiskokemus) tai haluaisit oppia (unelma oppimisesta)?
  • Mitkä välineet auttavat oppimaan? Millaisessa oppimisympäristössä opit/oppisit parhaiten?
  • Oppimisen arviointi: Millä keinoin ja tavoin voisit osoittaa osaamisesi?
  • Yhteistyö, hyvinvointi ja yhteinen vastuu koulupäivästä.
  • Mitkä asiat tuottavat sinulle elämäniloa? Milloin olet viimeksi kokenut onnistumisen elämyksen? Mikä asia se oli?
  • Tunnetaidot ja kyky arvioida itseä. Psykofyysinen lähestymistapa, tunne syntyy toiminnan palautteena.
  • Ilmiöpohjainen oppiminen
  • Mitä oppilaat ajattelevat omasta oppimisestaan? Mikä auttaa oppimaan? Miten opin? Mitä oppiminen on? (Oppimistyylit)
  • Tulevaisuudessa tarvittava osaaminen

Pyrkimyksenä oli hyödyntää työskentelyssä myös tieto- ja viestintätekniikkaa. Kullakin ryhmällä oli mukanaan tabletti, johon tallennettiin parhaita paloja ja tunnelmia päivästä. Kuvaaminen ja sopivien sovellusten hyödyntäminen oli rakennettu luontevaksi osaksi pistetyöskentelyä. Jokaisella pisteellä oli myös qr-koodi, jonka ryhmä sai pisteen suoritettuaan lukea tabletillaan. Lukemalla koodin sai tietoonsa sanan, joita koottiin ryhmäpassiin. Päivän lopuksi selvisi, millainen viesti sanoista muodostuikaan.

Ja kuten jokaiseen ulkoilmapäivään kuuluu, välillä toki myös huilattiin hetki herkullisista eväistä nauttien.

Tunnelmakuvia päivästä:

IMG_0019IMG_0110

 IMG_0025 IMG_0165
IMG_0029   IMG_0112

IMG_0106   IMG_0186IMG_0177IMG_0182

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>