OPS-välitunti viikko 45: Ristiriitojen ratkaisu

Väite
Ristiriidat ovat vuonna 2017 olennaisia oppisisältöjä ja niiden ratkaisu(malli)t tärkeitä oppimismenetelmiä.

Selite

Kun yhteistoiminnallisen oppimisen muodot lisääntyvät, syntyy jatkuvasti tilanteita, joissa voidaan harjoitella erilaisten ristiriitojen käsittelymalleja. Ristiriidat ovat tärkeä signaali kehitysesteestä, mutta vielä merkittävämmin kehitysmahdollisuudesta. Ristiriidalla viestitään esimerkiksi ryhmään kuulumisesta (minä/me ja muut), kulttuurien vieraudesta (erilaisen kohtaaminen) tai erilaisista intresseistä ja niihin liittyvistä näkökulmista, joiden sovittelu kuuluu peruskoulun suuriin oppimistavoitteisiin.

Roolipeli on yksi ristiriitaoppimiseen soveltuva metodi. Ristiriitojen käsittely nostaa oppilasjoukosta esiin uusia osaamisia ja osaajia, mutta auttaa jokaista oppijaa tunnistamaan omaa erityislaatuaan, vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan. Tärkeä osa ristiriitaoppimista on samastumisen opettelu. Oppilaita ohjataan asettumaan toisen asemaan ja tarkastelemaan asioita ja tilanteita tämän näkökulmasta.

Osallistu
Kuinka toivottavana ja todennäköisenä pidät väitteen toteutumista? Millä perusteella?

Keskusteluun voi osallistua:
– Facebookin Oppimisen tulevaisuus -ryhmässä
– Twitterissä tunnisteella #OPSvälitunti
– Google+:n Oppimisen tulevaisuus -yhteisössä
– eDelfoin paneelissa

Aihetta käsitellään myös OPSvälitunti-lähetyksessä torstaina 7.11.2013 klo 14.00-14.15.
Samaisena torstaina vietetään Ulkoasiainministeriön, Opetushallituksen ja Opetus- ja kulttuuriministeriön järjestämiä Ahtisaari-päiviä, joiden työryhmässä alusta saakka mukana ollut Liisa Poussa saapuu viikon OPS-välkkävieraaksi keskustelemaan kanssamme.

Tervetuloa mukaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>