OPS-välitunti viikko 46: Oppimaan oppiminen

Väite
Vuonna 2017 peruskoulun alaluokilla keskustellaan oppimiseen liittyvistä tunteista ja arvioidaan oppimaan oppimisen taitoja tiedollisten sisältötavoitteiden sijaan.

Selite

“Koska oppilas asettaa toiminnalleen tavoitteet suhteessa itsetuntoonsa ja minäkuvaansa, kannustava ja rohkaiseva ohjaus ja palaute oppimisen aikana tukevat oppilaan myönteisen minäkuvan kehittymistä” (OPS-perusteluonnos). Samansuuntainen ajatus sisältyy Charles Handyn pedagogiaan. Sen mukaan tärkeintä on saada kerrotuksi oppijalle, missä hän on hyvä, kaikki muu järjestyy itsestään. Vuonna 2017 peruskoulun alaluokilla keskustellaan oppimiseen liittyvistä tunteista ja arvioidaan oppimaan oppimisen taitoja tiedollisten sisältötavoitteiden sijaan.


Osallistu
Kuinka toivottavana ja todennäköisenä pidät väitteen toteutumista? Millä perusteella?

Keskusteluun voi osallistua:
– Facebookin Oppimisen tulevaisuus -ryhmässä
– Twitterissä tunnisteella #OPSvälitunti
– Google+:n Oppimisen tulevaisuus -yhteisössä
– eDelfoin paneelissa

Aihetta käsitellään myös OPSvälitunti-lähetyksessä torstaina 14.11.2013 klo 14.00-14.15.
Viikon vieraana kuulemme Timo Jantusta.

Tervetuloa mukaan!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>