OPS-välitunti viikko 47: Ruoka on oppimista

Väite
Vuonna 2017 ruoanlaitto, ruoka ja ruokailu ovat osa koulun oppisisältöjä.


Selite

Ruokatunti ei ole enää pelkkää vapaa-aikaa vaan siihen on sisällytetty kulttuuriosaamista, tapakasvatusta, ruoan alkuperän ymmärtämistä, kestävää kehitystä ja reflektointia. Itse syöminen on vain osa ruokatuntia. Pien- ja luokkaryhmät osallistuvat ruokien valmistamiseen eri tilanteisiin ja eri näkökulmista (mm. juhlat, basaarit, kestävä kehitys).

Ruoan kautta voidaan johdatella tarkastelemaan luonnonilmiöitä, lainalaisuuksia, ekologisesti kestävää ruoan tuotantoa, ravinnon alkuperää ja muita vastaavia teemoja, joita voi oppia omassa “koulumetsässä” sekä sen yhteydessä olevalla viljelypalstalla. Ihastjärven koululla toteutettu Puolukka-ilmiö on tästä oivallinen esimerkki. Ruoka-aineiden alkuperän selvittäminen on tutkivaa oppimista. Hiilijalanjälki johdattelee soveltamaan matematiikkaa ja luonnontieteitä.


Osallistu
Kuinka toivottavana ja todennäköisenä pidät väitteen toteutumista? Millä perusteella?

Keskusteluun voi osallistua:
– Facebookin Oppimisen tulevaisuus -ryhmässä
– Twitterissä tunnisteella #OPSvälitunti
– Google+:n Oppimisen tulevaisuus -yhteisössä
– eDelfoin paneelissa

Aihetta käsitellään myös OPSvälitunti-lähetyksessä torstaina 21.11.2013 klo 14.00-14.15.
Viikon vieraana Kouluruokadiplomi-kampanjan edustaja Pirjo Alanko.

Tervetuloa mukaan!

Yksi vastaus artikkeliin ”OPS-välitunti viikko 47: Ruoka on oppimista

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>