#OPSvälitunti viikko 39: Oppilaskunta

Väite
Oppilaskunnat on otettu valtaosassa kouluja aktiivisesti mukaan opetuksen suunnitteluun ja seurantaan.

Selite
Oppilaat osallistuvat vuosittain yhteisten pelisääntöjen ja lukuvuosisuunnitelman laatimiseen, tarkistamiseen, seurantaan ja arviointiin. Oppilaskuntatyö on luonnollinen ja tärkeä toimintamuoto vaikuttamisen, vastuullisuuden ja neuvottelutaitojen oppimisessa. Osallistuminen pelisääntöjen ja lukuvuosisuunnitelman laatimiseen ja seurantaan auttaa sitoutumaan hyviin tapoihin ja yhteisesti sovittuun. Tärkeä tavoite on oppia tunnistamaan yhteys vaikuttamisen ja sitoutumisen välillä.

Mikkeliläisessä Kalevankankaan (yhtenäis)koulussa (www.kalevankankaankoulu.fi) on otettu käyttöön moninainen oppilasjohtamisen (tiimityö)malli, jossa oppilaskunnalla on tärkeä rooli. Oppilasneuvostossa edustettuina ovat 3.-9.-luokkalaiset, he osallistuvat monin tavoin opetuksen ja oppimisen suunnitteluun ja toteutukseen.

Osallistu
Kuinka toivottavana ja todennäköisenä pidät väitteen toteutumista? Millä perusteella?

Keskusteluun voi osallistua:
– Facebookin Oppimisen tulevaisuus -ryhmässä
– Twitterissä tunnisteella #OPSvälitunti
– Google+:n Oppimisen tulevaisuus -yhteisössä
– eDelfoin paneelissa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>