SYKSYN 2014 OPS-VÄLITUNNIT

Syksyn 2014 OPS-välituntikeskustelut ja -lähetykset pyörähtävät käyntiin viikolla 35.

Syyslukukauden ensimmäisenä teemana käsittelemme pedagogiikkaa ja menetelmiä.
Keskustelu viikon kysymyksestä avataan maanantaisin:

Torstaisin klo 14.00-14.15 on vuorossa verkkolähetys, jossa luodaan katsaus eri foorumeilla esitettyihin ajatuksiin sekä kuullaan asiantuntijavieraan näkemys viikon aiheesta. Verkkolähetys on vuorovaikutteinen eli jokainen aiheesta kiinnostunut voi haastattelun aikana esittää kysymyksiä ja osallistua keskusteluun.

Verkkolähetys suorana osoitteessa https://otavanopisto.adobeconnect.com/ops .
Lähetyksen tallenne julkaistaan yllä mainittujen foorumeiden lisäksi myös tällä sivustolla.

 

SYYSLUKUKAUDEN OHJELMA

Vk 35 Kulttuuriperintö

Voisikovatko vapaaehtoiset opastaa oppilaita kotiseudun ja -kunnan kulttuuriperintöön vaikkapa tarinoiden sekä paikka- ja tapahtumakuvausten avulla? Voisivatko oppilaat tutustua alueensa historiaan liikkumalla seudun kulttuuriperintökohteissa ja tutustumalla niihin esimerkiksi QR-koodien ja geokätkennän avulla tai kuuntelemalla mummojen ja pappojen tarinoita? Kuinka rakentaa identiteettiään ja reflektoida koettua historiaa nykyiseen ja tulevaan?

  • Torstaina 28.8. viikon vieraana kulttuuriperintöohjelmaa kehittämänyt Leena Hangasmaa.


Vk 36 Tuotosarviointi ja toiminnallinen opetus

Siirrytäänkö tulevaisuudessa yhä enemmän tuotosperusteiseen arviointiin? Miten kehittää jatkuvan palautteen antamista ja oppimisen edistymisen seuraamista? Mikä rooli toiminnallisuudessa voisi olla tässä kaikessa?

 

Vk 37 Ohjaus ja lahjakkuus

Voisivatko koulupäivät koostua oppilaiden yksilöllisiin tasoihin mukautuvista harjoituksista? Mikä voisi olla käänteisen oppimisen (flipped classroom) tulevaisuus? Kuinka huomioida tehtävävalinnoissa ja ohjauksessa yksilölliset oppimisen tavat, oppijoiden yksilöllinen kehitysvaihe, erityislahjakkuuksien vahvistaminen ja uusien kokemusten tarjoaminen sekä oppijan mahdolliset oppimisen vaikeudet?

 

Vk 38 Virtuaalimatkat

Voiko autenttinen ja kokemusperäinen tieto kertyä virtuaalimatkoilla? Voisiko virtuaalimatkoilla oppia vaikkapa kieliä tai tutustua toisiin kulttuureihin?

  • Torstaina 18.9. aiheesta keskustelemassa Esko Lius, joka työssään Omnian verkkoviestintäpäällikkönä kehittää mm. sosiaalisen median ja mobiiliratkaisujen hyödyntämistä oppimisessa.
  • Tallenne

 

Vk 39 Ajankohtaisoppiminen

Voitaisiinko oppisisältöjä tarkastella yhä enemmän sekä paikallisten että maailmanlaajuisten ajankohtaisten tapahtumien läpi? Kuinka hyödyntää ympäröivä maailman tuottamia pedagogisia mahdollisuuksia? Mitä on design-suuntautunut pedagogiikka ja mitä lisäarvoa voisimme sen kautta saavuttaa?

 

Vk 40 Leikki ja luovuus

Tulisiko jokaiseen alakoulun päivään kuulua taide-, draama- tai leikkihetkiä? Kuinka koulu voisi tarjota ajan ja puitteet luovalle toiminnalle ja leikille, joissa oppija saa elämyksiä ja onnistumisen kokemuksia sekä pääsee toteuttamaan itseään? Kuinka tukea ja vahvistaa kekseliäsyyttä, ongelmanratkaisua, kuvittelukykyä, uteliaisuus ja oppimisen iloa? 

  • Torstaina 2.10. aiheesta keskustelemassa tietokirjailija ja opettaja Jarno Paalasmaa.

 

Vk 41 OPS-TEEMAHAUTOMO (pedagogiikka ja menetelmät)

Pedagogiikkaa ja menetelmiä käsittelevä yleissivistävän koulutuksen opetussuunnitelmatyöhön liittyvä tilaisuus Otavan Opistolla torstaina 9.10.2014 klo 9-15. Osallistuminen on yleissivistävän koulutuksen opetushenkilöstölle maksutonta. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan

 

LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN KESKUSTELEMAAN, KYSYMÄÄN JA KOMMENTOIMAAN NIIN OPS-VÄLITUNNEILLE KUIN OPS-TEEMAHAUTOMOON!

Lisätiedot, kysymykset ja ideat:
Iida-Maria Peltomaa
044 794 3542
iida-maria.peltomaa@otavanopisto.fi

Yksi vastaus artikkeliin ”SYKSYN 2014 OPS-VÄLITUNNIT

  1. Päivitysilmoitus: OPS-hautomoista tukea ilmiöihin | #ilmioppi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>