Tulevaisuuden lukio

Kokonaisvaltainen oppiminen, oppiainerajojen ylittäminen ja ilmiöpohjaisuus nousevat esiin, kun lukion tulevaisuutta pohtivat panelistit keskustelevat lukion tehtävästä ja tarkoituksesta. Autenttista ongelmalähtöisyyttä pidetään toivottavana ja todennäköisenä tulevaisuutena.

Lukion tulevaisuus -teesit kuuluvat Oppimisen tulevaisuus 2030 -barometrin seurantakierrokselle rakennettuun lukion tulevaisuutta koskevaan täydennysosaan. Teesit liityvät samoihin neljään näkökulmaan kuin pääbarometrin teesitkin: 1. Arvot, päämäärä ja tavoitteet, 2. Tieto, taito ja oppiminen, 3. Toiminta, yhteisö ja koulu sekä 4. Toimintaympäristö.

Näistä näkökulmista muodostettiin 12 lukioteesiä. Nostin kolme näistä teeseistä esitykseeni 9.9.2011 Opetushallituksen etälukiopäivässä. Teesit käsittelivät lukion tarkoitusta, tiedon tuottamista ja lukioverkkoa. Näiden kolmen, samoin kuin useiden muidenkin barometrin teesien kommenteista esiin nousevat talouskysymys, kysymys lukion tehtävästä ja tarkoituksesta sekä sen roolista oppimisen foorumina, kysymys sosiaalisen median vaikutuksesta tiedon tuottamiseen sekä kysymys siitä, mitä (yleis)sivistys merkitsee ja mikä on nykyinen sivistyskäsitys.

Lukion tulevaisuutta koskevan dialogin purku on vielä alkuvaiheessa. Sivistyskäsityksen ympärillä käytävän keskustelun ohella kiinnostaisi ainakin arvioida lukiota oppimisen sosiaalisena välineenä ja foorumina.

Kirjoitin Etälukiopäivän esitykseni puheet tekstiksi ja vein scribdiin, diat ovat slidesharessa.

(Julkaistu alunperin Verkkopedagongissa 12.9.2011: http://verkkopedagongi.wordpress.com/2011/09/12/tulevaisuuden-lukio/)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Voit käyttää näitä HTML-tageja ja attribuutteja: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>