• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar

ebarometri.fi

  • Etusivu
  • Meistä – Ebarometri.fi

Uudet keinot motivoida oppilasta koulussa

Puhumme usein siitä, miten suomalaiset lapset ovat pärjänneet loistavasti maailmanlaajuisesti kouluosaamisessaan ja yltävät usein tutkimusten kärkisijoille. Samalla monilla oppilailla kuitenkin itse oppimismotivaatio on pahasti hukassa.

Kadoksissa oppimisen ilo

Kansainvälisissä vertailuissa suomalaiset lapset ovat pärjänneet loistavasti niin lukutaidossa, laskennassa sekä luonnontieteissä. Samalla kuitenkin erinomaisten oppimistulosten takana piilee suuri motivaation puute. Monien peruskoululaisten lukumotivaatio ja sitoutuminen lukemiseen ovatkin osoittautuneet muihin maihin verrattuna huomattavasti heikommiksi. Huolestuttavinta on ollut myös se, että oppimismotivaatio vain laskee entisestään alakoulusta yläkouluun siirryttäessä.

Vaikka Suomen perusopetuksen opetussuunnitelmassa on nostettu vahvasti esiin suomalaisten lasten oppimismotivaation tukeminen ja ylläpito, silti oppimisen ilo on hiljalleen kadonnut monilta oppilaita. Samalla monia tärkeitä aineita, kuten äidinkieltä, luonnontieteitä ja matematiikkaa arvostetaan yhä vähemmän.

Teknologia tukemaan oppimismotivaatiota

Nämä tulokset ovat tietysti herättäneet kysymyksiä siitä, millä keinoilla oppilaiden motivaatiota voitaisiin nostaa niin, että tulevaisuudessa oppilaiden kiinnostus oppimista kohtaan olisi vahvempaa?

Yksi ehdotetuimmista tavoista kasvattaa suomalaisten oppilaiden oppimismotivaatiota on esimerkiksi tieto- ja viestintätekniikan eli TVT:n ja muiden sähköisten oppimateriaalien hyödyntämisen lisääminen sekä monipuolistaminen opetuksessa.

Lisäksi tutkijat ovat ehdottaneet, että sosiaalisia opiskelutapoja lisättäisiin ja korostettaisiin opetuksessa entisestään. Aiheesta tehtyjen tutkimusten mukaan vaikuttaisi myös lähtökohtaisesti siltä, että sähköinen oppimateriaali ylläpitää oppimismotivaatiota paremmin kuin perinteiset oppikirjat ja vihkot.

Tieto- ja viestintätekniikan tärkeys opetuksessa

Opinnoissa onkin otettava huomioon, että teknologialla on mahdollisuus avata uusia mahdollisuuksia enemmän opiskelijaan keskittyvään sekä yksilöllisempään oppimiseen. Sähköiset oppimateriaalit tarjoavat sekä opettajille että oppilaille uusia tapoja yhdistää oppiminen suuremmaksi ja monipuolisemmaksi kokonaisuudeksi, jossa oppilaan oma interaktiivisuus on tärkeässä roolissa. Myös monet kansainväliset tutkimukset ovat tukemassa tätä ehdotusta, sillä niiden mukaan opetusteknologian merkitys tulee todennäköisesti kasvattamaan merkitystään oppimisprosessissa nousten lähitulevaisuudessa yhä keskeisempään rooliin.

Tieto- ja viestintätekniikan käyttö on kulkenut suomalaisissa oppilaitoksissa moniin muihin Euroopan maihin verrattuna jälkijunassa jo useamman vuoden ajan, mutta alkanut hiljalleen kasvattaa merkitystään opetuksessa. Mutkia matkaan on kuitenkin tuonut se, että oppilaitoksilla näyttäisi edelleen olevan suhteellisen yksilöllinen valta siinä, millä tavalla tieto- ja viestintätekniikka tulisi sisällyttää oppilaan opetukseen. Tämä puolestaan heijastuu siinä, että toisissa kouluissa se on enemmän käytössä, toisissa kouluissa taas vähemmän.

Primary Sidebar

Viimeisimmät artikkelit

  • Ammattikoulujen tulevaisuus
  • Miksi kielten opiskelu on tärkeää?
  • Tulevaisuuden tasa-arvo peruskouluissa
  • Oppiminen on yksilöllistä
  • Koulujen johtamisen tulevaisuus

Copyright ebarometri.fi © 2021

  • Etusivu
  • Meistä – Ebarometri.fi